středa 22. října 2014

Mé chvilky s herbářem...

...nejsou jen tak obyčejné, jak se může zdát.

Svůj herbář dělám především pro studijní účely, ale protože k rostlinám tíhnu už pár let, přináší mi jeho tvorba i mnoho dalšího. A o to bych se s vámi dnes chtěla hlavně prostřednictvím fotografií podělit a třeba vás i inspirovat k tomu, že tvorba herbáře vážně není jen otřelou rutinní záležitostí každé základky nebo střední.



Kromě spokojenosti, že se věnuji něčemu smysluplnému, radosti z nových poznatků a znalostí mi přináší i větší kontakt s přírodou. Není nad to si ve volném čase vyjít jen tak s papírovou taškou do lesa či na louku a sbírat i fotit každou rostlinu, jež potkáte. Většinou za rostlinami chodím sama, abych nad nimi mohla strávit potřebný čas. Nejvíce si však užívám toho, že na chvíli můžu vypustit všechny ostatní starosti a povinnosti, nemusím dbát na to, co zrovna mám na sobě, jak ostatní koukají... Zkrátka a dobře, myslím si, že sběr a fotografování roslin je výborným avšak aktivním odpočinkem těla a hlavně mysli.





Když pominu náročné zdlouhavé sušení a lisování rostlin, je tu další důvod, proč mám tvorbu herbáře ráda. Přichází totiž na řadu trochu teorie a učení, při kterých si v pohodě můžu vypít svůj hrníček čaje nebo kávy, a naučit se něco nového. Něco, co se mi líbí, dává mi smysl, zajímá mě. Rozpoznávám nasbírané podle několika knížek a klíčů k určování, lepím do ručně šité vazby skicáku (o návodu ZDE) a vyplňuji schédy z údajů z deníku o nasbíraných rostlinách. To vše opět za klidu soboty či neděle, kdy nemusím myslet na nic jiného.


Abych mohla ve svém herbáři pokračovat i na cestách, využila jsem starou nepoužívanou koženou taštičku na uschování všeho potřebného - deníku, schéd, lepicí pásky, ...




Myslím si, že psát více už není třeba. Svoje zájmy asi jen tak nezměníme, ale můžeme si mnoho věcí zpříjemnit a najít na tom něco pozitivního, něco co má účel a smysl. A to platí i při tvorbě herbáře.

Moc se mi zalíbil tento citát:
"Pravé přátelství je rostlinka, která roste pomalu, musí podstoupit a vydržet mnohé rány a nepřízně osudu, než si zaslouží své jméno."
G. Washington


7 komentářů:

  1. Ahoj Marti, ve škole z tvého herbáře budou určitě nadšení! Jde vidět, že Tě to opravdu baví. Máš ho tak precizně udělaný! Já mám taky moc ráda rostlinky. Nejraději mám jaro, kdy se všechno probouzí ze zimního spánku a začíná vše pomaličku kvést. Věřím, že si u herbáře odpočineš od školy a nebo se aspoň uliješ z učení :D Měj se krásně, Míša :)

    OdpovědětVymazat
  2. Martinko, tvůj článek mě doslova nadchl. Ani nevíš, jak jsem ráda, že mezi mladými existují takoví lidé, jako jsi ty. Tvůj zájem o přírodu je úžasný. Vzděláváš se, přitom relaxuješ, což je moc fajn, dovedeš spojit příjemné s užitečným. Jednou bys mohla vydat knížku o rostlinkách i s vyprávěním, protože umíš moc zajímavě a poutavě psát.
    To už je let, co jsem na základce sbírala a lisovala rostlinky do herbáře. Úplně jsem na to zapomněla. Tvůj herbář je krásný, precizní a skvěle jsi vyfotila, jak na něm pracuješ. Moc ti fandím!!! :-)
    Až budeš mít čas a náladu, Marti, přijď se podívat na článek "Vzpomínky v bílé". Mám v něm bílé kytky, byla bych ti moc vděčná, kdybys mi je zkontrolovala. Obracím se na tebe jako na odborníka a předem děkuji. :)
    Přeji ti příjemné a úspěšné dny! ☼ :) Hanka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak to jsi mě, Hani, zase tak moc potěšila, takové chvály v jednou komentáři! Děkuju mockrát a tobě já fandím taky moc, preciznost je tvá vlastnost, není fotky, která by se mi u tebe nelíbila!

      Vymazat
  3. Marti, úplně jsi mi připomněla školní léta a sbírání rostlinek, dokonce jsem měla i ten černý kapesní atlas :) Hezký večer, Jana

    OdpovědětVymazat
  4. Nádherné...Umíš si krásně vyhrát..:). A je to moc pěkně nafoceno.:).

    OdpovědětVymazat
  5. Proc jsi smazala svuj predchozi blog o zdravem zivotnim stylu? :-( Milovala jsem ho...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Už mi nebyl ničím přínosný a nechtěla jsem, aby ho někdo dále četl. Co bylo přečteno, bylo, a tím to ukončím :-)

      Vymazat