pátek 21. listopadu 2014

Křížem krážem herbářem: Fabaceae

Od posledního článku uplynulo už pár týdnů, ale nic to nemění na tom, že blog chci dále rozvíjet a stále se s vámi dělit o mé zážitky a výtvory. Za tu dobu, co jsem tu nebyla, jsem zase pár věciček vytvořila a protože už máme na krku zimu, což znamená žádné rostlinky v dohledu, určitě vám je postupně třeba i s návody budu ukazovat. Tak doufám, že se vám budou líbit stejně jako ty předešlé.

Dnes to ale bude o něčem jiném. Listopad je skoro u konce, stromy shodily všechno listí a pro mě tedy začíná dlouhá temná zima bez zeleně, modře, žlutě, růže a všech jiných barev těch mých milých rostlinek. Proto jsem se rozhodla, že po čas zimy tu pravidelně bude rubrika, ve které vám vždy představím jednu rostlinnou čeleď a ukážu své doposud vyfocené květy právě z této čeledi. Doufám, že všechny milovníky, kterým právě divoce rostoucí květiny chybí, mé články potěší!


Pro dnešek jsem si vybrala, jak už nadpis říká čeleď Fabaceae, česky bobovité, někdy také vikvovité, luštinaté nebo motýlokvěté. Stejně jako mně se určitě každému jako první vybaví jetel nebo hrách. Ač se může zdát, že tyhle rostliny nejsou ničím zajímavé, co se tvaru květů a barvy týče, já jsem názoru opačného. Na bobovitých mám ráda především jejich svěží vůni a nespočet drobných kvítků. Mimo to mají velké zemědělské využití, protože zaoráním do polí obohatí půdu o dusík, a používají se jako pícnina pro vysoký obsah bílkovin. I takto obyčejná rostlina obsahuje hodně důležitých léčivých látek, např. působí při zánětech průdušek, na ekzémy a hnisající rány.


jetel luční


jetel plazivý


lnice květel
Květ lnice je naprosto nepřístupný. Proto, když ho hmyz chce opylovat, sedne si na polštářek spodního pysku květu, váhou svého hmyzího tělíčka květ otevře a potřebuje opravdu dlouhý sosák, aby se dostal až k medovým žlázkám. Budete-li mít na své procházce někdy čas a spatříte lnici, zkuste vytrvat a třeba tuhle hmyzí vychytávku sami uvidíte :)


hrachor bahenní


čičorka pestrá


štírovník růžkatý


vikev ptačí


úročník bolhoj


tolice vojtěška (Alfalfa)


komonice lékařská


komonice bílá


hrachor hlíznatý

Ač je tato čeleď velmi početná, ukázala jsem vám jen zlomek. Proto se těším na jaro a léto, až si budu moct tuto čeleď o další fotografie rozšířit.
Mějte hezký pohodový víkend!

5 komentářů:

  1. Velmi pěkné fotografie..:). Čisté, jemné, pozitivní - krásné vzpomínání na letní dny..:).

    OdpovědětVymazat
  2. Skvělé fotografie, Martinko, máš moc pěkně zpracovaný herbář. Je fajn, že jsi zveřejnila květiny z jedné čeledi. Mám je všechny vyfocené, kromě hrachoru bahenního. Úplně nejvíc se mi líbí, že se v kytkách vyznáš a já k tobě můžu chodit na radu. Mám v plánu od jara začít pořádně fotit kytky a hmyz, protože mě to baví čím dál víc. :)
    To, co píšeš o lnici květel, je velice zajímavé. Na stará kolena se ještě můžu dovědět spoustu úžasných věcí. Jen si je pamatovat! ;-)
    Měj se krásně, Marti, a užij si příjemný odpočinkový víkend! ☼

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuju mockrát. Některé jsou povedené, některé méně, proto se moc těším na jaro stejně jako ty, až budu moct něco lépe vyfotit a cíleně za novými rostlinky chodit do přírody. Však i ty, Hani, se v nich parádně vyznáš, i já se u tebe vždycky něčemu přiučím.

      Vymazat
    2. Momentálně se těším na zimu, Martinko, hlavně aby za něco stála. Pokud napadne sníh, bude mrznout a svítit sluníčko, to je na focení ideální.
      Pak přijde na řadu jaro, hodlám hned od začátku taky pořádně fotit kytky a hmyz, na to se fakt těším. :)
      Bezva je, že se učíme jedna od druhé.

      Vymazat