neděle 1. února 2015

Křížem krážem herbářem: Lamiaceae


Moc vás zdravím u dalšího článku!

První pololetí ve škole skončilo docela úspěšně, máme tu nový měsíc a to znamená, že jsme zase o kousek blíž jaru, na které se tak těším! A protože bych sobě i vám, kteří sem rádi chodíte, ráda zpříjemnila nedělní večer, píšu tento článek.
Nadešel čas pokračovat v rubrice o rostlinných čeledích, která skýtá prozatím jen jeden díl. Minule jsem se věnovala své oblíbené čeledi Fabaceae, dnes jsem se rozhodla pro Lamiaceae, česky tedy hluchavkovité. Kdybych měla tuto čeleď stručně charakterizovat, napadají mě přívlastky jako voňavá, léčivá a skromná...

Když se řekne hluchavka, přestavím si naprosto skromnou, ničím velkolepou rostlinku, která dokáže vyrůst skoro všude a pro mnohé je tedy naprosto běžnou nezajímavou rostlinou. Ale už ne všichni vědí, že některé druhy hluchavek jsou lékem snad na všechny neduhy od střevních potíží až po potíže s dýchacími cestami. Mimo to naprosto báječně sladce voní, čímž láká nejenom včely a čmeláky, ale také především nás, protože vonné silice jsou základem velkého počtu léků, parfémů a osvěžovačů.

A jak tomu bylo i minule, ukážu vám z mého herbáře zase jen vybrané druhy, které mám nejradši.


zběhovec plazivý


pitulník postříbřený


černohlávek obecný


hluchavka nachová


čistec bahenní


hluchavka bílá
aneb v jednoduchosti je krása


konopice pýřitá


čistec lesní


popenec břečťanolistý



mateřídouška obecná



Přeji vám krásný nedělní večer a nový týden mějte plný úspěchů a radosti.

3 komentáře:

  1. Blahopřeji k úspěšnému zakončení prvního pololetí, Martinko! :)
    Jsem ráda, že jsi dala na blog další kytky, budu k tobě chodit na výzvědy, protože po chvilkách třídím a doplňuji svůj fotoherbář.
    Rostliny hluchavkovité nejsou při pohledu zdálky nijak zvlášť zajímavé, ale když vyfotíš květy zblízka, je to nádhera. Fotky máš skvělé.
    Zdravím a přeji příjemné únorové dny.
    P.S. Jinak už se těším, až to venku začne kvést, tahle nanicovatá zima mě nebaví! :(

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji moc, milá Hani!
      Myslím, že spíš já k tobě chodím na výzvědy, tvá sbírka je mnohem obsáhlejší :). Máš pravdu, jsou nanicovaté, taky jich mám už plné zuby. Stále chodím okolo suchých stvolů čekanek, ale nezbývá mi nic jiného, než čekat stejně jako ony :D. Těším se, až budu moct na jaře vyrazit s novým foťákem a vše si vyfotit tak, jak potřebuji ;). Mám v plánu o víkendové výlety, konečně se na něco taky těším :).
      Haničko, tak pěkně přežívej tyto dny a krať si čas čekání něčím příjemným ;).

      Vymazat
    2. Od včerejška si krátím čas hlídáním mladší vnučky. Má silnou rýmu a kašel, takže nemůže do školky. Teď si trochu zdřímla, tak toho využívám. Půjčila jsem si synův počítač.
      Měj se hezky, Marti, do jara to nějak přežijeme. Já mám zimu ráda, ale musí být pěkná. Letos už se moc těším na jaro a focení kytek a hmyzu. :)

      Vymazat