pondělí 6. dubna 2015

La Alhambra


Konečně nadešel čas na to, abych s vámi, špetkou mých drahých čtenářů, co mám, sdílela tento úžasný zážitek, na který rozhodně nikdy nezapomenu a v živé paměti ho budu mít ještě opravdu hodně dlouho.

Alhambru, vážený skvost Andalusie, ten nejvelkolepější monument španělské Granady, jsem měla možnost navštívit tento rok v rámci odborné stáže do Španělska, kde jsem pobyla celých čtrnáct dní. Poznala jsem toho spoustu, avšak vzpomínka na Alhambru je pro mě tím nejvzácnějším, co jsem si mohla s sebou odvést.

v pozadí pohoří Sierra Nevada

Zprvu bych vám ráda trochu odtajnila historii Alhambry, abyste pochopili zdejší architekturu. Alhambra znamená v arabštině něco jako Rudý hrad. Byli to totiž právě Maurové, kdo začal již ve 13. století stavět Alhambru jakožto své sídlo. V té době byla Alhambra zevnitř zdobená arabeskami a zlatem, oplývala tedy velkou okázalostí. Když v roce 1492 křesťané konečně převzali vládu nad Granadou, maurskou architekturu, především vnitřní zdobení, naprosto zničili a začali Alhambru přestavovat v lehčím a jednodušším duchu. Karel V., následně Filip V. Pobývali zde i známí Ferdinand Aragonský a Isabela kastilská, která právě zde dala Kryštofu Kolumbovi svolení, aby vyplul se svými loděmi na cestu do Nového světa. V dnešní době patří na seznam světového dědictví
UNESCO.

Architekturu této stavby a i Alhambru jako takovou tedy velmi poznamenal boj Maurů a křesťanů o Granadu. Ale právě toto činí Alhambru zajímavou, nevšední a tolik vzácnou. Chvílemi jsem byla opravdu unesená, zejména v síních a nádvořích maurského vlivu, kde každý sloup a strop je hustě zdobený. Křesťanské stavby mě zkrátka zdaleka tak nezaujaly jako ty maurské.















pohled na Granadu - starou část Albayzin z vršku Alhambry

Alhambrou jakožto komplexem staveb protékají drobné potůčky, které zavlažují a osvěžují nádvoří. Komplex krášlí i naprosto úžasná čistá upravená letní sídla se zahradami - Generalife. Zejména tady jsem byla opravdu nadšená. Svítilo sluníčko, byla modrá obloha, záhony byly plné macešek. S foťákem jsem procházela pod naprosto přesně střiženými oblouky živých plotů z cypřišů, s každým dalších schodem teras byl pohled na Alhambru a celou Granada víc a víc dech beroucí. Jediné, co mi v tyto momenty scházelo byly růže, které bohužel v únoru ani ve Španělsku nekvetou, a více času, třeba jen na to si sednout na lavičku a rozhlížet se.










Tímto pohledem bych své povídání o tomhle úžasném zážitku zakončila. Doufám, že jste z fotek aspoň trochu přišli na to, jak velkolepé toto místo je. Opravdu stojí za návštěvu. Já jsem přesvědčená o tom, že se sem ještě jednou podívám a užiji si to o to víc!

8 komentářů:

  1. to je OBR!! je to nádhera a nádherně nafocené :o)

    OdpovědětVymazat
  2. Marti krásné fotky a asi nezapomenutelný zážitek , Šárka

    OdpovědětVymazat
  3. No, překrásné fotky... to je jak do časopisu :) Hlavně ten komplex mne zaujal.. to moje duše úplně kvete :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Kristy, má duše kvetla též, vystihla jsi to přesně!
      A děkuji za pochvalu fotek!

      Vymazat
  4. S chutí jsem si četla tvoje vyprávění, protože Andalusie mě vždycky lákala...Pravděpodobně se tam nikdy nepodívám a o to raději jsem prohlížela tvoje krásné fotografie. Musela to být nádhera...:).

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Byla to nádhera, máš pravdu. Avšak třeba i ty se tam jednou podíváš, kdo ví, co nám dny přinesou ;-)

      Vymazat
  5. To je jako v pohádce, Marti, taková nádhera!
    Nejen, že máš krásné fotky, ale i tvoje vyprávění je skvělé. Moc pěkně čtivě píšeš.
    Takže ty jsi byla ve Španělsku na stáži? Předpokládám tedy, že se učíš španělštinu, taky jsem se ji učila a moc se mi to zamlouvalo. Pár slov si ještě pamatuji.
    Nemůžu se na tvoje fotky vynadívat, už jsem si je prohlédla třikrát. Ty první dvě vypadají jako obrazy. Pobyt v Andalusii pro tebe musel být úžasným zážitkem, na který určitě nezapomeneš. :)
    Měj se krásně, Martinko a užívej si příjemné jarní dny. ☼

    P.S. Zítra jedeme na výlet. Doufám, že vyfotím nějaké kytky a možná i hmyzáky. ;-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Vítej, milá Hanko :-), ráda tě tu zase vidím!
      Těším se, když se ti článek tak líbí. Španělsky se neučím, pouze anglicky a taky tak jsem se tam dorozumívala, ale popravdě, byl to občas oříšek, Španělé moc anglicky neumí nebo mluvit nechtějí. Máš pravdu, nezapomenu. Jednak pro krásné památky a sluníčko, jednak že to byla zkušenost i co se týče postarání se o sebe sama atd. Toho si vážně cením.
      I ty se, Hani, měj moc pěkně, budu se těšit na tvé postřehy z výletu. A tady se snad během víkendu už konečně objeví článek, mám totiž spoustu fotek, jen toho času na blog pomálu.

      Vymazat